Navn:
Sted: Amager, Copenhagen, Denmark

søndag, september 10, 2006

Blå øjne

Min første rigtige kæreste morede sig altid gevaldigt over min naive holdning til livet og de mennesker, jeg mødte på min vej. Han skulle altid teste mig for at se, hvor meget han kunne bilde mig ind, og jeg blev selvsagt genstand for megen latter.

Hans (og mange andres) reaktioner på min ukritiske og fordomsfrie holdning til mine medmennesker bevirkede efterfølgende og blandt andet, at jeg i en langt mindre grad stolede på folk, at jeg blev bange for at tabe ansigt, bange for at sige noget forkert og for at udstille mig selv.

Som tiden er gået, er jeg gang på gang stødt på en utiltalende, rå og sarkastisk holdning til naive mennesker. Og jeg vil absolut ikke sidde og pudse glorien og påstå, at jeg ikke selv bliver irriteret, for det gør jeg, men det undrer mig! Hvorfor provokerer naiviteten? -For på sin vis er den jo smuk. Med naiviteten følger en tro på det bedste i ens medmennesker. Hvad gør det, at man er fordomsfri og åben i sit møde med andre?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg synes bestemt ikke, det gør noget at være fordomsfri og åben - tvært imod da. Det kan irritere andre voldsomt nogle gange, fordi naiviteten er noget, som man forventer hos børn men ikke hos voksne. Overraskelsen over at opleve en naivitet kan være ærgerlig, fordi man så også ser, at personen på en eller anden måde er tilbøjelig til at blive udnyttet - og det er både skrækkeligt og skammeligt. Ham din eks lyder ærligt talt som en røv, og at hans og de andres behandling resulterede i en modsat effekt er jo skandaløs.

Naivitet provokerer nok mest dem, der selv har ligget under for den. Den kan minde dem om grimme oplevelser eller pinlige situationer, og samtidig giver den svage egoer mulighed for at hævde sig på bekostning af andre. Det er helt igennem en forkert holdning til tingene, synes jeg, og jeg må erkende, at jeg bliver sur, hvis jeg oplever, at nogen gør grin med en person, der i et naivt øjeblik siger noget dumt.

Hvem fanden har ikke gjort det?

lørdag, september 16, 2006 3:20:00 PM  
Anonymous Anonym said...

Det gør ikke noget i mine øjne, men som oftest er det de mennesker der ender op med at blive såret og udnyttet.
Som du selv siger er der noget smukt gemt i naiviteten, men mange "kloge" hoveder,
ser det nok som et svaghedstegn der er nemt at udnytte, og man må indrømme at det er rigtigt.

Smukt det er at se gennem barnets øjne,
hvor hver dag er som ny,
og gårsdagens tåre forsvinder.

mandag, september 18, 2006 8:49:00 AM  

Send en kommentar

<< Home