Navn:
Sted: Amager, Copenhagen, Denmark

mandag, august 14, 2006

Hvor blev lidenskaben af?

Der er for lidt kærlighed på denne side. Derfor får I lidt fra Jens Baggesen:
"Overalt den elskede"
Tæl Engens Blomstre, Skyggelundens Blade:
Tæl Perlerne paa Dalens Morgendragt;
Tæl Diamanterne paa Bækkens Flade;
Tæl alle Speilene for Solens Pragt;
Tæl Himmelens og Jordens Yndigheder,
Og maal Naturens fulde Herlighed;
Så tæller du hvert Suk af din Tilbeder,
Så maaler du min hele Kærlighed!
Ved Nat og Dag, i Selskab og allene,
I Stadens Sværm, ved Engens tause Rod,
Jeg tænker kun paa dig, og du allene
Mig danner hele Jorden skiøn og god
[...]
Musik, hvormed min Lærke vækker mig;
Dit Smil fortyller mig i Lunas stille,
Uskyldighvide, høitidsfulde Glands;
Dig hører jeg i Philomeles Trille,
Dig øiner jeg i Zephirs lette Dands;
Dig tænker jeg, når tankeløse daarer
Med kiedsomt Morskab underholde mig;
Mit Øre blot et dunkelt Bulder saarer;
Min Sjæl er evig, overalt hos dig.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Som arnbitterstiv mavesårsramt indebrændt gamle tykhovedet morfar må jeg blot kommentere med et hikkende Hmm!
Kærlighed lidenskab og visse typer alfer eksisterer jo ikke. Det er blot reaktioner på en midlertidig kemisk kortslutning designet fra naturens side til at holde to individer sammen lang tid nok til at danne afkom. det med alferne kan jeg ikke lige forklare.
Forfattere, digtere, filmskabere og visse typer sangskrivere og skrålere kogt suppe på lige siden de opfandt sproget.
Var der ikke en der engang har sagt; at vi oplever kærlighed gennem smerte, og smerte gennem kærlighed. Om ikke andet har jeg sagt det nu!
Knus.

mandag, august 14, 2006 8:35:00 AM  
Blogger Lolle_Gibsonitfår said...

Bjørnskou: Arnbitter?? Er du ikke klar over, at vejen til helvede er brolagt med arnbitter?
Vi oplever da ikke kærlighed gennem smerte og vice versa! Kærlighed og smerte opererer vel på linie med hinanden. Ved fravær af kærlighed KAN man opleve smerte, men det er da ikke en selvskreven lov, at man gør det!
Kram og et par panodiler..

Nick: Ja, det er rigtig fint, ikke! Det er nogle år siden, at jeg har elsket (dog på en mere moderne måde) sådan. Men det er rart at vide, at vi er flere på denne jord, der gør det..hm hmmm Bjørnskou..jaja..kald mig håbløs romantiker - for det er dét jeg er!

tirsdag, august 15, 2006 1:59:00 PM  
Anonymous Anonym said...

Der er ikke noget galt i at være håbløs romantiker... tro det eller ej så praktisere jeg det selv. Det er bare svært at tro på kærligheden og romantikken når man ser sig omkring i verden. Jeg er nok romantiker med hang til realisme. Eller også er det bare den bitter der spøger... ;o)

tirsdag, august 15, 2006 8:47:00 PM  
Blogger Lolle_Gibsonitfår said...

Det skal ikke være en hemmelighed, at jeg altid har været mere vild med Romantikken end Realismen. Både hvad angår livet og kunstperioder. Det er vist kun når jeg drikker, at jeg bliver en ond, ond realist...med hang til romantik..;0)

onsdag, august 16, 2006 11:16:00 PM  

Send en kommentar

<< Home