Navn:
Sted: Amager, Copenhagen, Denmark

lørdag, januar 13, 2007

Lidt toilet-poesi fra ODS

Vidste du at:

1) 'Forfordele' betyder, at man får mindre, end man har krav på?
2) 'Patetisk' oprindeligt IKKE betyder ynkeligt, men højtideligt?
3) 'Godt 100 kr.' er lidt over og ikke lidt under!!!
4) Det hedder 'frabad' og 'anholdt' og ikke 'frabedte' og 'anholdte'!?
5) 'Slå halv skade' egentlig hedder 'at STÅ halv skade'..
6) -Og at 'nidstirre' er den korrekte formulering - ikke 'nedstirre'!?
7) 'Stedmoder' i sin tid hed 'stifmoder'?
8) -Og at 'klimaks' i sin tid betød 'gradvis stigning' og ikke 'højdepunkt'?
9) 'Strømer' ikke var en politimand, men tværtom en vagabond?
10) Der er virkelig mange sprog-brokkemåse, der ikke engang selv kan finde ud af at bruge 'den oprindelige betydning' ?

(Og, at jeg er een af dem!!?)

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

lige så vel som det hedder:
forstrakt og ikke forstrukket

Fish

lørdag, januar 13, 2007 5:14:00 PM  
Blogger Unknown said...

Svaret på púnkterne 1 - 10 er:

JA!

Her skal man dog bemærke, at punkterne 5 og 9 udgør undtagelserne... Her har jeg kun svaret ja for at virke al- og bedrevidende. Hvilket jeg altså ikke er! ;-)

Een ting er jeg dog: Typen der harcelerer kraftigt over folk der ikke kan anvende talemåder på og ord på korrekt vis!

Jeg har kun et råd til slige personer: Så hold dog KÆFT hvis du ikke selv ved hvad du taler om!

Man gør kun sig selv en bjørnetjeneste, når man forsøger sig med ord og sætninger man ikke selv ved hvad betyder!

Og bare rolig... Jeg ved hvad jeg taler om... Jeg er før set i den dumsmarte rolle... Man lever jo livet on the edge ;-)

lørdag, januar 13, 2007 5:16:00 PM  
Blogger Lolle_Gibsonitfår said...

Fish/Spunkflasher: Nemlig!!! Vil du være med i vores sprog-brokkemåseklub?

Grumshen, den lille prinsesse...og storstilet fedtegreve: Og du brillerer endda med et pendulord!!

søndag, januar 14, 2007 3:21:00 PM  
Anonymous Anonym said...

Lolle
Jo tak, jeg kan da prøve.
Men jeg må advare kraftigt! Det er sjældent at mit intellekt rækker længere end til min egen hoveddør.
Det skyldes at min Iq nok kun er på ”højde” våd brostens!

Spunky

søndag, januar 14, 2007 10:37:00 PM  
Anonymous Anonym said...

Jeg fik lige "smidt" denne her i øret, i en telefonsamtale!

”Det var det de bete om” jeg ved ikke en gang hvordan man staver til ”bete”!!

Spunky ;)

onsdag, januar 17, 2007 9:17:00 AM  
Blogger Lolle_Gibsonitfår said...

HAHAHAHAHA, jamen så passer du perfekt ind i vores klub! Vi er ikke smartere end det kræ, der sidder på det kræ, der æder lort!

"At bede" med endelsen -te må blive til "bedte"!

...jeg har vist selv sagt det et par gange..bumbum.. :0"

onsdag, januar 17, 2007 12:54:00 PM  
Blogger Unknown said...

Der kan man bare se:

Religion er roden til alt ondt!?

onsdag, januar 17, 2007 1:56:00 PM  
Anonymous Anonym said...

Jeg hørte i øvrigt et interview med ”standup komikeren” Uff(e) Holm og han brugte til min store irritation ordet kilomet.
Jeg ved at der er mange individer i det danske samfund, der bruger ordet en kilomet, men det gør jo ikke denne bogstavsammensætning mere rigtigt!
Jeg må sige at jeg er af den opfattelse, at det på det nærmest er at udøve vold mod det danske sprog. Specielt når sådanne slige sproglige gloser fremførers i en direkte TV udsendelse???
Ja det er altså langt ud over min forståelses rækkevidde, men ok jeg er også kun indstillet på kortbølge!

onsdag, januar 17, 2007 5:07:00 PM  
Blogger Unknown said...

Jeg er godt og grundigt enig, Spunk...

Længe leve DR og deres "modersmålspris"... Det kan godt være de ikke har styr på økonomien, men de gør i det mindste en indsats for at deres ansatte har et "godt sprog"...

I den sammenhæng er det nok godt, at JEG ikke er ansat derude *G*

onsdag, januar 17, 2007 10:09:00 PM  
Anonymous Anonym said...

Jeg har lagt et "ord" som jævnligt dukker op i mit hoved, ind her!

http://spunkflasher.com/?p=55

Spunky

fredag, januar 19, 2007 5:33:00 PM  
Anonymous Anonym said...

hmmmmmm... jeg synes det virker som om at blogen er gået i vinterhi!

nå men min søn kom med denne her forleden..."jeg her drukket to kop te'er" men da det er en mindreårig så gælder den jo ikke i samme omfang som andre sprogfisk!

jeg synes blot at den skulle med.


Spunky ;)

fredag, januar 26, 2007 8:55:00 AM  
Blogger Lolle_Gibsonitfår said...

NEJ, den anekdote med din søn er perfekt!! Det er helt ok, når man er barn, men jeg hører voksne mennesker både udtale -OG skrive det. Jeg krymper mig hver gang!!!

Ja, jeg er ked af det, men jeg må indrømme at bloggen, i et længere forløb, har være svært svigtet! Du vil nok ikke opleve friske indlæg hver dag, men jeg skal nok forsøge at give lyd fra mig i ny og næ!

fredag, januar 26, 2007 2:07:00 PM  
Blogger karmel said...

Tror ikke jeg er i 3), mener at min far og min farmor sagde at "godt ..." betyder lidt under... men er lige blevet i tvivl?!?

Lille obs, ret kun på mennesker som ser ud til at ville rettes på... så par på date i går - hun sagde "bedte om", han rettede til "bad om", hun så ikke glad ud. Det virkede heller ikke på mig som det store scoretrick (selvom han havde ret)

lørdag, februar 24, 2007 6:09:00 PM  

Send en kommentar

<< Home